zondag 14 maart 2010

What's in the sea?

Deze week heb ik het thema "what's in the sea" uitgewerkt. Ik heb hierbij voor de eerste keer mijn kamishibai gebruikt en daarbij het verhaal verteld van 'De mooiste vis van de zee'.
Man, wat kost het veel tijd om zo'n verhaal op A3 formaat voor te bereiden! Ik had wel verwacht dat het eventjes zou duren, maar ik heb er echt wel het hele weekend aan gewerkt!
Ik heb het verhaal echter wel moeten vergemakkelijken omdat het anders te lang was voor die kleintjes.

Ik heb deze week ook veel geknutseld, een beetje teveel naar mijn zin (maar het moest)... Er waren blijkbaar klachten van een bepaalde ouder. Ze vroeg zich af waarom er geen werkjes werden meegegeven naar huis. Ik wist echter niet dat er werkjes moesten worden meegegeven. Ik had alles in hun persoonlijke map gestoken. Ik dacht dat die map dan maandelijks werd meegeven. Uit je fouten leer je...

Een ander probleem begint op te komen. Ik zit met een bijter in mijn klas. Ik heb dit nog nooit voordien gehad. Het is wel moeilijk om ermee om te gaan, vooral omdat hij nog niet lijkt te begrijpen wat ik zeg.
Hij bijt het meest naar zijn vriend in de klas. Nu probeer ik hen wat uit elkaar te houden. Vanaf het moment dat ze in conflict komen begint hij te bijten, ik kan het dus niet riskeren dat hij terug bijt... Ik wil niet nog meer ontevreden mama's!
Ik heb de mama er ook al over aangesproken over het probleem. (Was ik eventjes blij dat ik agogische vaardigheden gehad heb!!). De mama leek zich er wel van bewust te zijn dat hij soms bijt. Samen met haar heb ik afgesproken om hem een sticker te geven als hij niemand bijt die dag. Ik heb deze regel doorgetrokken naar de hele klas (zodat de andere kinderen niet plots gaan beginnen bijten). Wie niet bijt (en flink zijn best doet) krijgt een sticker. Wanneer iedereen op het einde van de dag zijn sticker kreeg (niemand had gebeten! Joepie!) heb ik iedereen nog een persoonlijk boodschap en felicitatie gegeven vb. "Ik heb gezien dat jij zo goed hebt geholpen met opruimen! Dat vind ik heel fijn, daarom krijg jij ook een sticker!"
Naar het einde van de week begon ik toch al wat beter greep te krijgen op mijn bijter. Ik heb gemerkt dat hij ervan geniet om taken uit te voeren die een zekere verantwoordelijkheid hebben. Zoals helpen opruimen met mij (de lijm wegzetten, de verf wegzetten, ...) i.p.v. te helpen met de blokken op te ruimen met de andere kinderen. Ik ga dit proberen mee te nemen naar volgende week en daar verder proberen op te bouwen.

Ik moest de kinderen deze week ook een dansje aanleren omdat het vrijdag grootouderfeest was. Ik heb dit echter niet kunnen bijwonen omdat ik naar Durban vertrok voor het weekend. In Durban heb ik mijn papa opnieuw gezien en ik heb ook andere familieleden leren kennen! Het was echt superleuk! Ik heb ervan genoten!
Ik heb het WK voetbalstadium gezien en ben er naar boven gegaan.
Het valt wel op dat ze nog volop aan het werken zijn in Durban voor het WK.

Ik heb voor het eerst aapjes gezien! En in de verte zag ik ook enkele dolfijnen in de zee.
Ik ben een dag om 5u opgestaan om de zonsopgang te zien. Hier komt de zon op in de zee. Dat is eens eens wat anders, in België gaat ie onder in de zee...
Het was echt prachtig! We hebben dan ook een mooie wandeling gemaakt langs de kust, op houten wegeltjes.



Enkele foto's van deze week:

Zee: scheerschuimschilderen
Zand: mengeling van zand en lijm met handen aanbrengen op papier.
Octopus: gestempeld met ronde spons.


Zeewier: papier scheuren
Vis: vingerstempelen


Kamishibai:


Stadium:


Met een liftje kun je helemaal naar boven. Je hebt dan een mooi uitzicht over Durban, maar je kunt niet binnenin het stadium kijken.


Bovenop het stadium:

2 opmerkingen:

LinLin zei

Goedie :)

Leuk én grappig verhaal van de bijter in je klas. Hopelijk is er toch niet te veel bloed gevloeid :)
Mss is hij wel een vampier die zich nog niet kan bedwingen ;)

Tof dat je je papa terug hebt gezien! Tis daar blijkbaar nog ALTIJD mooi weer :) Hier wordt het alsmaar warmer, joepie! Hier komt de zomer nog :)

We kijken uit naar je volgende blog!
Je allertofste buurtjes..
Cha en lin hé ;) ( niet die met die honden :) )
xxx

Goedele zei

Hehe, leuk dat je het leuk vindt ;) Momenteel heb ik niet meer zoveel last van mijn bijter, het is ongeveer onder controle (tot nu toe toch...)
Hehe, een vampier :p Kdenk dat je een beetje teveel in die twilight boeken leest wi ;) hehe

Kzal dan eens beginnen om mijn volgende blog aan te vullen. Tis alweer eventjes geleden maar ik had geen internet meer. Nu ben ik even op school (op een vrije dag!) om mijn blog aan te vullen.

P.S. I miss you too! ;)

P.S.2 Nog maar twee enveloppes te gaan!!