zaterdag 27 februari 2010

Goed nieuws :)

Het zijn drukke tijden in Smiley Kids voor mij. Er is een juf weg en ze vinden geen vervangster, dus mag ik de klas vervangen! Ik ben superblij!! Het is bij de 2-3 jarigen. Het is behoorlijk moeilijk omdat de meesten in de klas niets verstaan van wat ik zeg of vertel. Ze zitten nog volledig in de fase van woorden te herhalen die ik zeg. Maar ik heb al gemerkt dat ik met liedjes veel meer kan bereiken.
Omdat het zo plots was dat ik moest vervangen kreeg ik de voorbereidingen van een andere juf die ook enkele 2-3 jarigen in haar klas heeft. Maar nu probeer ik zoveel mogelijk mijn eigen voorbereidingen te maken. Ik had de indruk dat de voorbereidingen wat (veel) te moeilijk waren... Zo moest ik een bijbelverhaal vertellen. Ik kreeg het plots in mijn handen geduwd en moest het verhaal vertellen, zonder het voor te bereiden. Het verhaal was niet op niveau voor die kleintjes, ze verstonden er niets van. Nadat ik het verhaal (letterlijk van het blad) gelezen had, heb ik het nog eens heel kort en simpel herhaald, maar ook dat verstonden ze niet.
Daarna moest ik hen de opdracht geven om over het verhaal te tekenen... (Niet mijn idee!) Je kan je het misschien wel al voorstellen wat dat geeft bij 2-3 jarigen... Leuke krabbeltjes...:p
Ik ben blij dat ik volgende week zelf kan voorbereiden, zodat ik wat meer op niveau zal kunnen werken.

Ik heb me deze week in de "vrije" momentjes bezig gehouden met een tik-tak huis te maken. Na veel gepruts is het me toch min of meer gelukt.
En dankzij Heleen en Hermien heb ik nu ook tik-tak liedjes! Dank u! :-D
Ik ben benieuwd wat het zal geven! Hopelijk zullen zo compleet onder de indruk zijn!

Op vrijdag mocht ik weer meegaan naar een training. We kregen een dvd te zien over hoe ze bij Smiley Kids werken op school. Ik heb enkele ideetjes opgedaan om mijn onthaal in te kleden wanneer ik mijn stage in België zal doen met als thema Afrika.
Het was wel een interessante training, maar eigenlijk wist ik al behoorlijk veel van wat ze toonden en vertelden.
Tijdens de training mocht ik ook wat enkele ideeën geven. Ik heb hen verteld over de taalmapjes, vooral over de woordslang en kijkmapjes (o.a. ongerijmdheden). Ik vond dit wel nuttig omdat ze in de klas vaak gewoon wat magazines leggen... Ik dacht dat het misschien wel een goed idee zou zijn om in plaats van de magazines daar te leggen, zelf alle leuke en interessante prenten eruit te halen en netjes op te kleven op een wit blad. En zo ben ik dan uitgebreid naar taalmapjes. Ik heb er zelf al aan gedacht om hier taalmapjes te maken, maar momenteel zie ik het niet zo zitten om terug van nul te beginnen. Ik heb trouwens genoeg ander werk momenteel...
Ik heb hen ook enkele ideeën gegeven om verhalen op een andere manier te vertellen, vb. een verhaal met instrumenten. (Raar maar waar, dit kennen ze hier nog niet!)
Ik ben wel blij dat ik naar de training gegaan ben, ik heb het gevoel dat ik veel nieuwe ideeën heb kunnen uitwisselen.

En op Smiley Kids waar ik les geef probeer ik voorzichtjes nieuwe motivatietechnieken te introduceren. Het systeem met rode bollen naast iemands naam zetten als die niet flink is, werkt totaal niet. (Wat voor mij wel heel logisch is, die kinderen begrijpen dat systeem gewoon niet). Daarom heb ik enkele andere ideetjes gegeven, onder andere de motivatieladder die ik in Botswana gezien heb.
Ik vind het soms wel moeilijk om mijn eigen visie en ideeën "op te dringen" want ik wil niet dikkenekkerig en betweterig overkomen... Daarom probeer ik nu vooral aan de leerkrachten waarvan ik zeker weet dat ze het zullen appreciëren mijn ideeën te geven... En nu hoop ik dat ze mijn ideeën ook aan andere leerkrachten zullen vertellen, zodat ik het niet moet doen :p

Ik heb ook de toestemming gekregen om enkele dingen te veranderen in de klas! Hoera!! Momenteel staan er veel te veel banken naar mijn zin waardoor ze geen plaats hebben om deftig te spelen in de fantasiehoek.
Ik zie het echt zitten om deze klas over te nemen! Ik ga mijn klaspop elke dag proberen te gebruiken, ik wil hen meer laten experimenteren met materialen zonder hen prestatiedruk te geven, ik wil hen meer laten spelen (en niet enkel laten puzzelen...), ik wil het vooral leuk maken in de klas! :)
Deze week moet ik thema "tanden" uitwerken en de week daarna thema "onder water". Ik kijk vooral uit naar dat laatste thema!

En als laatste wil ik nog iets supertofs tonen!! Ik vind het echt DE MAX! Ik ben een grote fan van dit! :p




Dit is gemaakt van een 2 liter colafles. Het is een soort doosje en het is superschattig! Het is bekleed met een servette, a.d.h.v. "Mod Podge glue". Het schijnt gemakkelijk te maken zijn... Zoals je kan zien op de foto's geeft ze het bovenste in golven geknipt. En in elke golf (het diepste punt van de golf) heeft ze een vertikale knip gegeven. (Als je goed kijkt kan je het ook zien op de foto...)
Het "colapotje" gaat open en toe met een klik.
Als ik aan een 2 liter colafles geraak zal ik dit eens proberen zelf te maken. Of misschien is er wel iemand thuis die dit wil proberen te maken en mij dan vertellen of dit goed lukt...?
Ik wil ook eens nagaan of Mod Plodge gemakkelijk (en veilig) te gebruiken is met kinderen, misschien kan ik dit idee dan wel gebruiken om mijn Moederdagscadeautjes in te steken.

Heel veel groetjes aan iedereen!

Geen opmerkingen: