donderdag 25 februari 2010

Botswana

Jaja, ik ben in Botswana geweest! Maar het moest even geheim blijven omdat mijn papa er niets mocht over weten. Ik ben hem namelijk gaan verrassen in de luchthaven!
We hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook nog wat andere familie te bezoeken in Botswana én om ook daar naar een school te gaan!
Eén van mijn "achter-achternichtjes" is 5 jaar oud en zit nu in grade R. Dat is ongeveer te vergelijken met de 3de kleuterklas bij ons. Hier draait alles om de kinderen voor te bereiden op het eerste leerjaar (of grade 1).
Ik heb veel ideetjes opgedaan om zelf ook te gebruiken! Het was dus een leerrijke "uitstap".
Het is een privéschool, ouders betalen dus behoorlijk veel geld om hun kinderen goed onderwijs te geven... Ik merk dat dit een rijkere school is want ze hebben veel meer materiaal dan de school waar ik stage loop. Mijn nichtjes moeten heel vroeg uit de veren om op tijd op school te zijn. De school begint daar al om 07u15. Ze moeten elke ochtend ten laatste om 6u opstaan! De school eindigt om 12u en daarna doen ze nog naschoolse activiteiten op de school zelf zoals zwemmen, hiphop, netbal, ...

Ik zei dus al dat ik veel ideetjes had opgedaan. Zo deden ze voorbeeld "fun at home". In de klas vertelt de juf een simpel en kort verhaal dat je gemakkelijk letterlijk kan navertellen. Ze vertelt dit 2 keer na elkaar en dan vertelt ze het nog eenmaal voordat ze naar huis gaan. In totaal dus 3 keer. Nadat de juf het 2 maal heeft verteld moeten de kinderen aan tafel gaan zitten en een tekening maken over het verhaal. De tekening maken ze in hun schrift die ze na school meenemen naar huis. Wanneer ze thuis zijn dan moeten ze samen met één van de ouders aan tafel zitten en het verhaal navertellen. Mama of papa schrijft dan letterlijk op wat het kind verteld in het schrift. Het is niet de bedoeling dat mama of papa zelf een verhaal verzint!
Ik vind dit wel een goede manier om het geheugen te trainen van de kleuters en eigenlijk is het ook wel leuk. Ze doen dit 1 keer per week.

Fun at home, dit verhaal ging over een lammetje die zijn mama zocht:


Mijn achter-achternichtje:


Om te leren schrijven werken ze ook van grootmotorisch naar klein. Eén van de stadia is het cijfer overtrekken in verschillende kleuren. Het cijfer leggen ze onder een wit blad en dan moeten ze met verschillende kleuren het cijfer overtrekken:




Nog een ander leuk ideetje over het leren van de cijfers is; op een plastiek plankje staat er (behoorlijk groot) een getal, vb 3. Je moet het getal bedekken op het plankje met plasticine. Daar naast moet je dan vb. 3 taartjes maken met plasticine. Dit lijkt me ook wel een leuke manier om met cijfers en hoeveelheden bezig te zijn.

Nog ideetjes voor de schrijfmotoriek, om de schrijfspieren in de vingers te oefenen:
- een zon maken met wasknijpers op een bord. ( -> openduwen van wasknijper)
- propjes maken van papier en wegschieten met duim en wijsvinger in een goal.
- Propjes met een wasknijper oprapen.

De dag dat ik in de school was moesten enkele groepen 's morgens verzamelen in een zaal. Ze zongen samen enkele liederen (o.a. een liedje van Mary Poppins! :-D ) en de directrice vertelde een verhaal (waar de achtersten in de zaal waarschijnlijk niets van verstonden...). Op het einde werden er "diploma's en medailles" uitgedeeld. Uit elke klas waren er drie kinderen gekozen die goed gewerkt hadden in de klas of een mooie tekening gemaakt hadden. Er was ook iemand die wedstrijden gezwommen had en ze allemaal gewonnen had. Die mocht ook even naar voor komen om zijn medaille in ontvangst te nemen.


Nu geraak ik toch wel een beetje teleurgesteld... Ik heb nog steeds geen leeuwen, apen of olifanten gezien (in het echt)! Ik dacht dat ik ze misschien ging tegenkomen in Botswana... Niet dus! Maar wat ik wel gezien heb zijn koeien die zomaar langs de weg staan te grazen, niet in een wei of niets... Eigenlijk best wel gevaarlijk!
Ik heb ook een dode ezel gezien die omvergereden was langs de weg.
En op onze terugweg naar Pretoria verloor er plots een truck voor ons één van zijn dozen met ik-weet-niet-wat erin! Ook heel gevaarlijk! Ik schrok me een bult!



En natuurlijk was ik superblij om mijn papa terug te zien!!! Het was wel vreemd om Nederlands te praten in het bijzijn van de andere familie (die Afrikaans en Engels praten). Het resultaat is dan een mengelmoesje van alles een beetje :p




Nog enkele foto's in de school:





Beloningsladder:

Geen opmerkingen: