zaterdag 30 januari 2010

Niet te geloven, alweer een schoolweek voorbij!

Deze week zijn de lessen "officieel" begonnen. Het thema van deze week is in alle klassen "I am wonderful". Het gaat voornamenlijk over "mijn lichaam".
Ik was niet onder de indruk van wat ze met het thema deden. Het thema loopt niet door in het klasgebeuren. Er is een tafel met materiaal op rond het thema 'lichaam'. Wat ik gezien heb (ik ben niet in alle klassen geweest, dus mag ik het niet veralgemenen...) zijn vooral prenten/foto's over het lichaam. That's about it... In sommige klassen lag er ook een pop.
De activiteiten moeten niet in thema zijn, de liedjes en gedichten moeten niet in thema zijn, de boeken in de boekenhoek zijn niet in thema, ... Heel vreemd en absurd vond ik dat allemaal! Ik had niet het gevoel dat het thema echt leefde in de klassen. Evenmin had ik het gevoel dat de kleuters wisten (of het door hadden) dat er rond een thema gewerkt werd...
In de meeste klassen vind ik de boekenhoek echt ondermaats. Ik trof er voornamenlijk magazines aan... Dit is moeilijk om op te ruimen + vaak liggen er veel te veel + dit interesseert de kinderen langs geen kanten! Ik heb ze er wel zien in bladeren maar als ik een score van betrokkenheid zou moeten geven dan zou het een 1 geven!
Wat me ook is opgevallen is de fantasiehoek (bij ons gekend als het huisje, poppenhoek, winkeltje, ...). Ik weet niet goed wat ik er moet en of kan over zeggen maar 1 ding is duidelijk, het is niet hetzelfde zoals bij ons! Naar mijn gevoel ligt er te weinig bruikbaar materiaal in de fantasiehoeken om echt goed tot spel te komen...

Woensdag ben ik naar de directrice mogen gaan om mijn bevindingen aan haar te vertellen. Ik heb haar verteld over hoe wij te werk gaan in Belgie en hoe wij een thema moeten uitwerken.
Ik had al wat opzoekingswerk gedaan en enkele voorbeelden getoond en gegeven van wat ik zou doen mocht ik het thema lichaam uitwerken.
De directrice leek erg geinteresseerd en schreef veel op.

Op donderdag en vrijdag heb ik een klas moeten overnemen wegens ziekte van een juf. Gelukkig had ik enkele liedjes in thema opgezocht en enkele gedichtjes geschreven zodat ik toch iets kon doen met de kinderen. Het overnemen van de klas vond ik niet zo evident om dat ik nog niet had geobserveerd in deze klas. Ik wist niet wat de gewoontes waren en wat ik allemaal verplicht was om te doen. Ik wist ook niet wat er wel en niet aanwezig was in de klas en/of waar het lag.
Eigenlijk is dit een uitstekende oefening voor volgend jaar als ik een juf moet vervangen. De kans is groot dat ik ook niet weet wat de gewoontes zijn, welk thema er is in de klas en het lastigste van al, dat ik de namen niet ken.
Ik kan je verzekeren dat de namen hier toch niet altijd zo vanzelfsprekend zijn. (Nthando, Sinquobile, Oratile, Lerato, Rorisang, Nanogang, Matete, ... Om je maar een idee te geven.)

Daarnaast wil ik ook nog vertellen dat niet elke klas hun eigen verf heeft... In de opbergruimte staan grote potten met poeder. Dat poeder moet je mengen met water en zo heb je verf.
Dit vind ik wel behoorlijk lastig want je kunt niet plots zeggen van "aja, tis juist, ik heb nog verf nodig" want dan moet je de kinderen alleen laten en naar de opbergruimte lopen. En als je er dan al vooraf aan denkt dan loop je er ofwel met je potjes waar je de verf wil indoen naar toe, ofwel neem je de grote potten mee uit de opbergruimte naar je klas.

Donderdagnamiddag had ik er al over nagedacht dat ik waarschijnlijk de klas op vrijdag ook zou moeten overnemen. Daarom had ik gevraagd aan Eliane om me mee te nemen naar de bibliotheek zodat ik toch enkele boeken in thema zou kunnen vertellen of in de klas zou kunnen leggen.
Ik had geen grote verwachtingen van de bibliotheek. Ik had vooral gedacht dat ze niet veel boeken gingen hebben maar dat viel al bij al nog mee... Het ergste van al was de kwaliteit van de boeken. Ik heb lang moeten zoeken voordat ik een deftig boek vond waar iets nuttigs instond of een nuttig verhaal in verteld werd waar een kleuter zichzelf zou kunnen in herkennen.
De meeste boeken leken me oud. Zo leken de prenten toch... (Daarmee wil ik niet zeggen dat alle oude boeken slecht zijn... Maar nu had ik toch de indruk dat ik niets met die boeken kon aanvangen.)
Sinds dan ben ik een (nog grotere) fan van onze bibliotheken met onze leuke boeken! :)

Doordat ik op vrijdag die juf moest vervangen kon ik niet in de keuken helpen. De directrice had het gepland dat ik 1 dag in de keuken zou staan/helpen om te zien en leren hoe 'vetkoek' wordt gemaakt. Maar dit zal dan voor een andere keer zijn...

Nog iets wat ik hier heel erg vreemd vind is dat ze een opbergruimte hebben voor materiaal dat ze uitlenen per week. Elke week komen ze dus kijken in dit kotje om hun materiaal te kiezen en op het einde van de week moeten ze het terug ingeven en wordt alles nagekeken en geteld! Volgens mij is dit zottenwerk om dit iedere vrijdag te doen!
De juffen hebben niet zoals bij ons opbergdozen met hun materiaal in thema... Of misschien hebben ze dit wel maar dan zal dat materiaal vooral prenten zijn. Ze hebben geen puzzels of domino's of boeken of spelletjes, versiering, ... zoals bij ons.

Heel veel informatie in ene keer, daarom hou ik er nu mee op en ga ik nog wat genieten van m'n avond.

Heel veel groetjes!

Geen opmerkingen: